Галина Сичова,
учитель початкових класів Софіївської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Компаніївської районної ради Кіровоградської області
Анотація. У статті розглянуто формування читацьких інтересів молодших школярів, методи та прийоми, які слід використовувати вчителю під час навчання читанню учнів на основі педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. Дана тема є актуальною сьогодні, адже частково втратився інтерес до читання через стрімкий технічний прогрес. Тому увагу зосереджую на процес взаємодії учня з дитячою художньою книжкою, спрямований на формування читацьких інтересів, тому що від ступеня сформованості читацьких навичок залежить не тільки навчання та успішність учнів у середній ланці, а й інтелект дитини, як особистості. У своїй роботі намагаюся обирати такі форми і методи, які зрозумілі, доступні дітям певного віку, викликають зацікавленість та бажання працювати, проявляти свої вміння, здібності.
Читання є основою освіти і самоосвіти кожної людини. Завдання вчителя побудувати навчально - виховний процес таким чином, щоб розвивати в учнів пізнавальний інтерес, вміння самостійно поповнювати свої знання, орієнтуватися в потоці інформації.
"Читання - це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе. Воно відкривається перед дитиною лише тоді, коли поряд з читанням, одночасно з ним і навіть раніше, ніж вперше розкрита книжка, починається клопітка робота над словом, яка повинна охоплювати всі сфери активної діяльності, духовного життя дітей - працю, гру, спілкування з природою, музику, творчість".[2,194]
В. Сухомлинський
Свою діяльність я основую на практичних ідеях В.О.Сухомлинського, найголовніше у моїй роботі - пошана до дитини, пробудження у неї інтересу до навчання, впровадження різних його форм. Якість читання найважливішим чинником, який впливає на успішність тих, хто навчається. У процесі читання удосконалюються оперативна пам'ять і стійкість уваги. Від цих двох показників, у свою чергу, залежить розумова працездатність.
Від початкової школи значною мірою залежить, чи полюблять діти читання, чи можливо залишаться байдужими до літератури. Саме у молодших школярів треба формувати читацькі інтереси та закласти міцний фундамент культури особистості. В.О. Сухомлинський зазначав: «Щоб душа дитини відгукнулась на художній твір, задзвеніла чарівною музикою, треба «зуміти торкнутися її струн»». Сучасні діти - це діти нового середовища. Їх життя треба наповнити новизною, багатством емоцій. Ми маємо підготувати вдумливого читача, який буде емоційно включеним до процесу навчання, спроможний до діалогу з автором художнього твору, до активного обговорення проблем, що торкнулися його душі у процесі читання.
Розвиток новітніх технологій потребує набагато кращого вміння читати, ніж раніше. Це пов’язано з тим, що зростає обсяг інформації, яку необхідно засвоїти для успішної подальшої життєдіяльності. А це, в свою чергу, потребує збільшення темпу читання, швидкості розуміння і прийняття рішення. Тож читання стає основою освіти і самоосвіти, неперервною навичкою освіти людини протягом усього життя.
В.Сухомлинський [2,85] з цього приводу писав: " Чим раніше дитина почала читати, чим органічніше пов’язане читання з її духовним життям, тим складніші процеси мислення, що відбуваються під час читання, тим більше дає читання для розумового розвитку". Та в той же час В.Сухомлинський наголошував і на тому, що "вкрай необхідно привчати дітей самостійно спілкуватися з книжкою, прагнучи до роздумів і міркувань".
Як і багато інших вчителів, я стикаюся з проблемою: навчившись грамоті, учні дуже нелегко оволодівають мистецтвом свідомого читання, тим більше що цей процес проходить дуже нерівномірно, зважаючи на неоднакові моторно-психологічні властивості різних учнів. Тому на уроках читання я враховую такі фактори:
* загальний рівень класу; * рівень кожного учня окремо;
* сприйняття читацького матеріалу класом вцілому та кожним учнем окремо.
Врахувавши ці фактори, я намагаюсь добирати найоптимальніші для даного класу і кожного учня окремо дидактичні методи і прийоми. При підготовці уроку я насамперед встановлюю, який саме компонент навичок читання доцільніше формувати і розвивати на основі відповідно підібраного текстового матеріалу. Тому підібрані завдання, як правило, відповідають поставленій меті.
Швидко й свідомо читати – це значить уміти “сприйняти очима і в думці частину речення чи невелике речення цілком, відірвати свій погляд від книжки, вимовити те, що запам’яталося, і водночас думати – не тільки про те, що читається, а й про якісь картини, образи, уявлення, факти, явища, пов’язані з матеріалом, що читається” [2, с. 476]. Для того, щоб читання було швидким і свідомим, щоб дитина швидко сприймала зором і думкою цілу групу слів необхідна система вправ. Цікавою методичною знахідкою В.О. Сухомлинського є такий спосіб перевірки швидкості і свідомості читання молодших школярів: учень перший раз читав текст, а на дошці вчитель вивішував яскраву картину, пов’язану зі змістом твору. Якщо школяр, читаючи текст, не міг відірвати погляду від книжки, щоб до кінця читання добре роздивитися картину, запам’ятати деталі, відсутні у тексті, це означало, що він не вміє читати. «Учень, який у процесі читання не може нічого сприйняти, по суті не вміє одночасно читати й думати, а це якраз і не можна назвати свідомим читанням» [2, с. 476–477]. Учні нашої школи читають і відтворюють за допомогою мнемотаблиць казки Василя Олександровича Сухомлинського .
У своїй роботі з учнями – на уроках читання, розвитку мовлення, на годинах спілкування – я використовую твори В.О.Сухомлинського та його метод проведення уроків на природі .
Для ефективного навчання я старанно планую свою роботу: даю завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання; відбираю для уроку такі вправи, які зацікавили б учнів; при виконанні даю учням час подумати над завданням; на одному занятті можу використати одну (максимум дві) такі вправи, а не їх калейдоскоп; глибоко вивчаю і продумую матеріал, зокрема додатковий; старанно планую, розробляю заняття: визначаю хронометраж, ролі учасників, готую запитання й можливі відповіді, виробляю критерії оцінювання ефективності заняття; мотивую учнів до вивчення шляхом добору найцікавіших для них випадків, проблем; оголошую очікувані результати заняття та критерії оцінювання роботи учнів. Виходячи з того, що найголовнішим завданням початкової школи є навчити дітей вчитися, а це неможливо без уміння читати і працювати з книжкою, тому я на уроках читання, виходячи із завдань словникової роботи, пропоную дітям вправи (додаток 1).
В.О.Сухомлинський писав: «Не можна вимагати від дитини неможливого – до певного рівня і певного кола знань, різні діти йдуть по - різному». Тому, подаючи матеріал, підбираю завдання за рівнем складності. При систематичному їх використанні в учнів розвивається зорова пам'ять, розширюються обсяг сприймання, нарощується швидкість читання, збагачується словниковий запас, виробляється зосередженість під час читання. Власний досвід свідчить про те, що які б інтерактивні методи ми не використовували б в практиці, досягти успіху можна лише зацікавивши учня на уроці, коли, розвиваючи свої здібності, він задовольняє пізнавальні потреби. І тут мені допомагають ігрові завдання, оскільки молодші школярі постійно відчувають потребу в грі, ігровому спілкуванні, і гра для них – це перша можливість виявити себе як особистість, саморозвинутись, самовиразитись. Невід’ємною складовою частиною моєї педагогічної діяльності є ігрові технології (додаток 2).
Варто зауважити, що В.О. Сухомлинський надавав важливого значення казкам: «Без казки, без гри уявлення дитина не може жити… Казка – це, образно кажучи, свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки й мови. Діти не тільки люблять слухати казку. Вони творять її» [3, с. 32]. Гра для дитини – супутник життя. «Дитина граючи живе, і живучи грає». Саме гра є тим видом діяльності, у якому учні навчаються спілкуватися, набувають перших навичок поведінки в колективі, пізнають різноманітні явища навколишньої діяльності. На уроці чи то в позакласний час доцільна гра, яка залучає до пошуку, винахідливості, збуджує бажання перемогти, розвиває самостійність у мисленні, творчі задатки. Часто на уроки до дітей приходять герої улюблених казок, зустріч з якими у формі гри поступово переростає у навчальну працю. Ігрова діяльність знімає психологічне напруження. Під час гри в дітей формується вміння спілкуватися, дослухатися до думки товаришів і висловлювати свою думку. Урок – це творчість, а творцями його є самі учні. Уроки намагаюся будувати так, щоб вплинути на почуття і розум дітей, добираючи вправи стимулювання пізнавальної активності учня. При цьому даю дітям можливість вільно висловлювати свої припущення, а потім критично аналізувати і відбирати правильні відповіді. Головне не кінцева відповідь, а сам процес розумової роботи, різні варіанти досягнення результату. Природа пошуку в усіх випадках одна: дати відповідь на питання «як?», «чому?», виявити допитливість, а згодом – стійкий інтерес до навчання, бажання вчитися, збагачувати свої знання.
В.О.Сухомлинський наголошував, що інтерес до знань неможливий без повсякденного читання наукової та науково-популярної літератури. Не може бути й мови про непохитний інтерес до знань, якщо учень не виходить за межі підручника [1,473].Тому в практиці своєї роботи я запровадила день дитячого читання «Читайлик» і кожний четвер ми з учнями спілкуємося із різноманітним, захоплюючим світом книг у нашій бібліотеці.
Дуже важливо, щоб книга увійшла в життя дитини якомога раніше, тому що вона є незамінною у виробленні уваги, зосередженості, у вихованні душевності, моральності тощо. В.О.Сухомлинський писав, що " Якщо з дитинства у дитини не виховано любові до книжки, якщо читання не стало її духовною потребою на все життя,-в роки отроцтва душа підлітка буде порожньою, на світ божий виповзає. Неначе невідомо звідки воно й взялося, погане."[2,200 ]
Перед собою я ставлю такі цілі:
1.Зробити процес навчання, наскільки можливо, цікавим і раціональним.
2.Систематично використовувати вправи для розвитку мовного апарату дитини, перешкоджати можливим відхиленням.
3.Сполучати розумове, моральне, естетичне, художнє і трудове виховання.
4.Використовувати сучасні педагогічні технології.
Як правило, до нас приходять різні діти: одні - мріють про школу, інші - бояться її і хочуть залишатися завжди непомітними. Тому, перше моє завдання - сподобатися дітям не тільки як вчитель, а, можливо, як друг, з яким можна поговорити, пограти, посміятися. Налагоджую довірчі відносини з батьками. Провожу заняття для батьків. Знайомлю їх з методикою навчання грамоти, детально учу їх працювати з посібником «Навчання грамоти через гру», даю свої рекомендації до процесу навчання (додаток 3), відповідаю на всі питання. Намагаюсь, щоб на другу зустріч зі мною діти і батьки ішли із задоволенням.
1 .Сухомлинський В.О. -К.,1976.- Т. 2, -с.473.,с.476, с.477
2.Сухомлинський В.О. -К.,1977.- Т. 3, -с.194, с.85.,с.200
3. Сухомлинський В.О. Вибрані твори. В 5-ти т. Т.3. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. – К. : Рад. Школа, 1977. – 670 с.
4. Коваленко О.М. Як навчити вашу дитину швидко і правильно читати. -Харків; 2010.-с.16
Додатки
Дякую Вам за цікаву і корисну статтю. Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона живе у світі гри, казки, фантазії, творчості. Без цього вона засушена квітка, як писав В.Сухомлинський.Тому вчителю важливо, щоб діти самі ставали творцями прекрасного,вміли спостерігати, сприймати, відчувати красу природи.
ВідповістиВидалитиДякую Вам за відгук. Твори В.О.Сухомлинського, які нібито опосередковано, непомітно зовні, але активно й ефективно виховують у наших молодших школярів найкращі людські почуття щиросердечності, любові, добра. У педагога ми навчилися на своїх уроках створювати ситуацію чи передчуття успіху, що є важливим завданням вчителя у вихованні постійного бажання оволодівати все новими й новими знаннями.
ВідповістиВидалитиШановна, Галина Миколаївна, мені дуже імпонує ваш метод проведення уроків на природі. Адже, у природі В.О.Сухомлинський вбачав вічне джерело дитячого розуму, фантазії та словесної творчості. Великий педагог прагнув, щоб яскраві образи рідної землі живили свідомість дитини впродовж усіх років навчання, щоб закони мислення вперше розкривалися не перед класною дошкою, а серед поля, на лузі, біля річки, в гаю.
ВідповістиВидалитиГалино Миколаївно дякую за цікаву інформацію. Адже сучасні діти - це діти нового середовища і їх життя потрібно наповнити новизною, багатством інформації, необхідної для успішності в подальшому житті
ВідповістиВидалитиАвтор видалив цей коментар.
ВідповістиВидалитиШановна, Галино Миколаївно, дякую за змістовний та актуальний виступ. Читання - це, дійсно, основа всіх наук, розвиток інтелекту. Чим раніше дитина оволодіє технікою читання, тим їй легше вивчати всі інші предмети. Адже, одним із першочергових завдань вчителів початкових класів необхідно навчити здобувачів освіти читати швидко, свідомо, виразно. В.О.Сухомлинський писав: "Навчіть у початкових класах всіх дітей читати так, щоб вони вміли читаючи думати й думаючи, читати" Тому, наше найважливіше завдання - закласти міцний фундамент знань" Зі свого досвіду хочу сказати, що у вихованців початкових класів інтерес до читання ще зберігається. І його потрібно всіляко підтримувати і розвивати.
ВідповістиВидалити