Ольга Курінна, учитель зарубіжної літератури
навчально-виховного комплексу "Виноградівська
загальноосвітня школа І-ІІ ступенів-
дошкільний навчальний заклад"
Компаніївської районної ради
Кіровоградської області
Анотація. Метою даної статті є розкриття творчий ідей видатного педагога, гуманіста, вченого, дитячого письменника В.О. Сухомлинського у питаннях роботи з книжкою в навчально-виховному процесі школи та реалізація їх у власній діяльності.
Стратегічним завданням реформування змісту освіти, окреслених у Державній національній програмі «Освіта» (Україна ХХІ століття), постає залучення дітей до літератури, надбань народної творчості, до здобутків українського і світового письменства [1].
Сучасна національна школа ставить за мету, насамперед виховання високо розвинутих, глибоко моральних, соціально активних громадян нашої країни, для яких уміння і бажання вчитися мають стати стійкими якостями особистості. Головна увага звертається на таку важливу проблему школи, як формування в учнів інтересу до книжки, міцних навичок усвідомленого читання, вдосконалення підготовки дитини до самостійного вибору книжки. У сучасних умовах, коли юне покоління потребує більш високого рівня освіченості та загальної культури, велике й неперехідне значення має книжка.
Інформаційна складова сучасного розвитку суспільства по-новому поставила проблеми книжки, її виховної ролі. Актуальність цих проблем повертає нас до спадщини творців української духовності, зокрема до видатного педагога В.О. Сухомлинського, до національної книжки, яка виступала гуманітарною силою, високим ідеалом духовного відродження.
На думку педагога, школа може бути життєдайним джерелом для дитини лише за умови наявності в ній чотирьох культів: культу Вітчизни, культу людини, культу книги і культу рідного слова [2, 204]. Науково-педагогічні праці Василя Сухомлинського сповнені ідеями, роздумами, рекомендаціями щодо використання книжки як засобу виховання школярів у навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи. «Однією з істин моєї педагогічної віри - є безмежна віра у виховну силу книжки. Школа - це насамперед книжка. Виховання - насамперед слово, книжка і живі людські відносини... Книжка - це могутнє знаряддя, без неї я був би німим або недорікуватим», - наголошував Василь Олександрович у статті «Моя педагогічна віра» [3, 74].

- відбір книжок для читання;
- проведення масових заходів (свята книги і рідного слова);
- створення особистих бібліотек.
Неабияку роль у спонуканні школярів до роботи з книжкою в школі відіграває наочність.

Серед наочних форм долучення до книжки важливе місце у школі Сухомлинського посідали книжкові виставки. Цінність цієї форми роботи для школярів визначається тим, що дитина може зняти книжку з виставки, погортати її, швидко переглянути ілюстрації, зміст. Таке ознайомлення з книжкою поглиблює інтерес дитини до рекомендованої книжки.
Ввести дитину в чарівний світ книжки, прищепити любов до неї, зробити книжку провідним чинником в житті кожної дитини - це, на думку В.О. Сухомлинського, насамперед, залежить від учителя, від того, яке місце в його власному духовному житті займає книжка. Особливого значення Василь Олександрович надавав особистій бібліотеці вчителя. У комплектуванні особистої бібліотеки слід дотримуватися, вважав педагог, принципу: «особиста бібліотека розкриває мою творчу індивідуальність і допомагає вводити вихованців у світ книги» [5, 79]. Правильно підібрати книжку для читання школярам означає для сучасного педагога спроектувати майбутнє духовно багате життя дитини, сформувати в її свідомості «уявлення про найважливіші етапи духовного життя людства».

Книга дає не тільки знання, а й сприяє вихованню повноцінної, всебічно розвиненої людини. Без вміння і любові до читання не може бути ні успішного навчання дитини в школі, ні самостійного пізнання нею світу, ні самовдосконалення, адже читання – це віконце, через яке діти бачать, пізнають світ і самих себе.
Бібліографія
1. Державна національна програма «Освіта» (Україна ХХІ століття): [затв. Постановою Кабінету Міністрів України від 3 листоп. 1993 р.]. - К.: Райдуга, 1994. - 81 с.
2. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям / В.О. Сухомлинський / / Вибрані твори в 5- ти т.: т. 3. - К.: Рад. шк., 1977. - С. 7-279.
3. Сухомлинський В. Моя педагогическая вера / В. Сухомлинский / / Юность. - 1968. - № 9. - С. 74-75.
4. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві / В.О. Сухомлинський / / Вибрані твори в 5- ти т.: т. 2. - К.: Рад. шк., 1977. - С. 419-654.
5. Сухомлинський В.О. Моя педагогічна система: [з неопублік. Книги «Педагогічна культура»] / В.О. Сухомлинський / / Рад. шк. - 1988. - № 7. - С. 79-80.
Дякую Ользі Володимирівні за цікаву статтю. Ваш досвід вчителя просто зашкалює професіоналізмом, креативністю, творчістю та майстерністю. Хочеться згадати слова В.О. Сухомлинського про те, що озброєний книгою учитель володіє душею дитини. Щастя вам, розвитку і добра!
ВідповістиВидалитиДякую за цікаву і корисну статтю. Виходячи із вище сказаного Сучасна національна школа ставить за мету виховати високо розвинутих, глибоко моральних, активних громадян нашої країни. Бажаю Вам виховувати таких учнів.
ВідповістиВидалитиДякую і Вам, колеги, за такі відгуки. Дійсно, вчитель може володіти душею учнів тільки тоді, коли озброєний книгами, і тоді, коли озброїть дитячі душі книгами. В 21 ст., в час глобальних змін, ми повинні якнайбільше прикласти зусиль до того, щоб діти хотіли взяти до рук книгу з таким же бажанням, як і свій гаджет. Тож потрібно вчитися рекламувати книги різними методами, щоб привити прагнення школярів шукати потрібну інформацію не тільки на просторах Інтернету, а із книжок також
ВідповістиВидалити