Нова українська школа: виклики для професійного розвитку педагога

Сухомлиністика в практиці роботи вчителів початкової освти

Реалізація ідей В.О.Сухомлинського в освітньому процесі вчителя-предметника, керівника гуртка

Національно-патріотичне виховання: погляд на проблему через творчість Василя Сухомлинського

Роль шкільної бібліотеки у розвитку творчої особистості здобувача освіти

субота, 15 грудня 2018 р.

ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПРИ ВИКЛАДАННІ ФІЗИКИ

Ткаченко Андрій Валерійович, 
учитель фізики та математики 
Нечаївської  загальноосвітньої 
школи І-ІІІ ступенів ім. Ю.І.Яновського 
Компаніївської районної ради 
Кіровоградської області

Анотація. У статті висвітлюються питання формування екологічної грамотності та екологічної культури учнів на уроках фізики, розглядаються різні форми роботи з екологічним змістом. 

Однією з найактуальніших проблем сучасності є взаємодія людини з природою. У системі "здорова природа - здорова людина" особливого значення набуває екологічна проблема, тому що виникло протиріччя між розвитком науки і техніки та її негативних наслідків. 
Важливим аспектом у вирішенні проблеми збереження природних ресурсів є освіта учнів в області навколишнього середовища, екологічне виховання всього населення, а особливо підростаючого покоління. Сучасна молодь вступає в епоху не лише бурхливого розвитку науки і техніки, а й негативних наслідків науково-технічної революції . 
Екологічне виховання, освіта – єдиний процес впливу на свідомість людей і він повинен здійснюватися в комплексі, з врахуванням науково обґрунтованих методичних вимог.
Згідно з концепцією Нової української школи компетентнісний підхід у навчанні, на відміну від предметного, передбачає інтеграцію ресурсів змісту курсу “Природничі науки” та інших предметів на основі провідних соціально й особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті: уміння вчитися, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська відповідальність, ініціативність і підприємливість. Змістова лінія «Екологічна безпека і сталий розвиток» реалізується на зразках, що дають змогу учневі усвідомити причинно-наслідкові зв’язки у природі і її цілісність; важливість сталого (керованого) розвитку країни для майбутніх поколінь. Тому під час вивчення курсу увага акцентується на раціональному використанні природних ресурсів, альтернативних джерелах енергії, сучасних методах переробки сміття та ін. 
Починати цю роботу потрібно з перших уроків. По мірі вивчення курсу слід розглядати більш комплексні екологічні проблеми, використовуючи знання з різних розділів фізики та інших наук. В системі своєї роботи активно використовую сучасні інтерактивні й проблемно-пошукові методи і форми роботи, зокрема такі: 
• завдання з екологічним змістом; 
• навчальні ігри по обговоренню екологічних проблем; 
• науково-практичні конференції; 
• дискусії на екологічні теми; 
• міні – проект; 
• складання правил; 
• вибір раціонального способу використання природних ресурсів; 
• перегляд фільмів та їх фрагментів 
До завдань з екологічним змістом можна віднести задачі з фізики, як експериментальні, так і кількісні. Науково-практичні конференції з екологічної тематики можуть мати інтегративний характер. Це викликає необхідність участі в їх підготовці не тільки вчителів фізики, але і хімії, біології, географії. Підсумком конференції можуть бути рекомендації з охорони природи, енергозбереження та ін. розроблені на основі фізичних знань. 
Необхідно визнати актуальність і важливість підготовки учнів у навчанні природничо-науковим дисциплінам до творчої за змістом самостійної постановки і розв’язування екологічних задач, в основі яких є екологічні проблеми. Відповідні ціннісні орієнтації, знання, вміння і навички є важливим засобом формування в учнів екологічного мислення, компетентності та екологічної культури. Я вважаю, що задачі шкільного збірника, дидактичних матеріалів з фізики повинні доповнюватися творчими завданнями на їх самостійне складання учнями, моделювання відповідних процесів у природі, екологічних експертиз і проектів і т.п., що в більш повній мірі відповідатиме завданням формування екологічного мислення. 
Такі завдання у вигляді міні-проектів, з погляду на їх інтегративний і міжпредметний характер, доцільно також реалізувати у формі виконання творчих учнівських проектів. Основою для складання задач і завдань з екологічним змістом є безпосередньо реальні життєві ситуації і екологічні проблеми. Наприклад, екологічна ситуація із забрудненням повітря на вулицях може стати предметом розгляду після вивчення теми «Теплові двигуни», після чого будуть з’ясовані як комплекс причин цієї екологічної проблеми, так і можливі шляхи її розв’язання. 
Розв’язування фізичних задач екологічного змісту сприяє розвитку екологічного мислення та є основою для формування екологічної компетентності. Розв’язування задач - один з важливих засобів застосування теоретичних знань до конкретних природних явищ. 
Доцільно розробити методичне забезпечення екологічного змісту для формування в учнів елементів екологічних знань, а саме: 
- задачі екологічного спрямування, метою яких є поєднання фізичного знання з екологічним, наближення абстрактних знань до реальності; 
- екологічні ігри, що дають широкі можливості для корегування екологічних знань учнів та підвищення їх екологічної компетентності. 
Здійснюючи екологічне навчання та виховання учнів, необхідно враховувати: 
• рівень розвитку мислення; 
• життєвий досвід; 
• рівень наявних екологічних знань 
• мотивацію до навчання; 
• інтерес до самостійного здобуття знань. 
Рівень екологічної грамотності та екологічної культури учнів значною мірою залежить від вчителя, від його розуміння проблем пов'язаних із збереженням природи. Екологічне виховання потрібно починати з раннього дитинства, з кожним роком розширювати й поглиблювати знання, адже екологія – це новий спосіб мислення. 
В. Сухомлинський говорив, що екологічна освіта і виховання покликані забезпечити підростаюче покоління науковими знаннями про взаємозв’язок природи і суспільства, допомогти зрозуміти багатогранне значення природи для суспільства і кожної людини зокрема, виробити потребу в спілкуванні з природою та сформувати прагнення брати активну участь у поліпшенні довкілля. Передумовою цього є екологічні знання, а результатом – екологічний світогляд. 

Використана література:
1. Гузь В.В. Екологізація змісту навчання предметів природничо-наукового циклу старшої школи: роль, місце, перспективи / В.В.Гузь, Є.І.Павленко // Педагогічні науки та освіта: Збірник наукових праць Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. – Вип. ІV. – Запоріжжя: ТОВ “ЛІПС” ЛТД, 2008. – с.75-82.
2.Шарко В.Д. Екологічне виховання учнів під час вивчення фізики.-К.: Рад.Школа,1990-205с.

4 коментарі:

  1. Дякую, за цікаву та змістовну статтю. В.О. Сухомлинський завжди підкреслював, що треба навчати учнів розуміти природу, піклуватися за збереження і примноження її багатств. Найважливіші умови виховання бережливого ставлення до природи – це пізнання та вивчення рідного краю, розвиток в учнів позитивних емоційних відчуттів до об’єктів навколишньої дійсності, активна практична діяльність.

    ВідповістиВидалити
  2. Велике дякую Вам за цю змістовну та пізнавальну статтю. Дійсно, спілкування з природою повинно проходити у різних формах і на різних уроках: через працю, спостереження, творчість, науковий пошук, милування. Першочерговим у екологічному вихованні є створення умов, за яких дитина могла б «торкнутися» природи не тільки рукою, а й розумом, серцем і душею.

    ВідповістиВидалити
  3. Екологічна культура - один із основних аспектів сучасного виховання. Виховати дитину екологічно грамотною -це одне із завдань сучасного вчителя, як філолога, так і фізика. Педагогічні ідеї В. Сухомлинського як завжди актуальні. Тому дякуємо за статтю!

    ВідповістиВидалити
  4. Екологічна культура - один із основних аспектів сучасного виховання. Виховати дитину екологічно грамотною -це одне із завдань сучасного вчителя, як філолога, так і фізика. Педагогічні ідеї В. Сухомлинського як завжди актуальні. Тому дякуємо за статтю!

    ВідповістиВидалити