Бойчук Тетяна Миколаївна,
бібліотекар Компаніївської загальноосітньої
школи І-ІІ ступенів Компаніївської
селищної ради Кіровоградської області
Анотація. У статті розглядається проблема творчого розвитку школярів. Описано і проаналізовано застосування бібліотечних технологій, форм і методів роботи у формуванні творчої особистості.
«Духовне життя дитини повноцінне лише тоді, коли вона
живе у світі гри, музики, фантазії, творчості.
Без цього вона засушена квітка».
В. Сухомлинський
Національною доктриною розвитку освіти в Україні визначено, що система освіти має забезпечувати розвиток у дітей і молоді творчих здібностей, формування навичок самореалізації особистості. Формування творчої особистості починається з дитинства. Важливо створити сприятливі умови для стимулювання та спрямування зусиль дитини. За оцінками соціологів, вплив середовища на розвиток особистості становить 90%. Творчість дітей В. Сухомлинський розглядав як глибоко своєрідну сферу їхнього духовного життя, самовираження і самоутвердження, в якому яскраво виявляється індивідуальна самобутність кожної дитини. Він глибоко вірив у творчі сили кожного вихованця, був переконаний, що кожна людська особистість неповторна і, що немає людини, яка в належних умовах при вмілому вихованні не виявила б свого самобутнього, неповторного таланту. «У людини немає благороднішого заняття, яке б виправдовувало б її існування на землі, підтверджувало б високе звання людини, давало б їй глибоку й істинну насолоду від ранньої юності до похилої старості, ніж творчість», – зазначав філософ М. Гончаренко. Ця думка підтверджена зізнаннями самих творців – письменників, поетів, музикантів та вчених. Наприклад, М. Гоголь підкреслював: «Навряд чи є вища насолода, аніж насолода творити» . Людина від природи – творець, бо приречена створювати те, чого в навколишньому середовищі та соціумі досі не існувало.
Школа ставить завдання – створити умови для розкриття творчого потенціалу дитини. Бібліотека, будучи елементом освітньої сфери, здатна активізувати творчий, інтелектуальний ресурс дитини. Завдання сучасної бібліотеки – забезпечити інформаційні потреби користувачів, формувати навички інформаційної Шкільна бібліотека – центр спілкування і духовності. Без неї годі уявити навчання і виховання школярів, без неї неможлива освіта і самоосвіта педагогічних працівників. Адже весь навчальний і виховний процес у школі починається саме з бібліотеки…
Взаємодія бібліотекаря і учня-читача будується на принципах «педагогіки співтворчості», де бібліотеці відводиться активна роль. Робота по розвитку читацьких інтересів та творчих здібностей наших користувачів має планомірний та систематичний характер. У роботі шкільної бібліотеки можна виділити ряд факторів, що сприяють формуванню активної читацької діяльності, готовності дитини творити, реалізувати свій творчий потенціал. Одним із головних завдань шкільної бібліотеки є виховання в учнів інформаційної культури читання, вміння користуватись бібліотекою, книгою, це сприяє розвитку творчої думки, пізнавальних інтересів і здібностей. Знаючи індивідуальні особливості дітей ми можемо спрямовувати їхній розвиток, надавати підтримку творчій можливості учнів. Шкільна бібліотека є сьогодні необхідним підрозділом освітнього простору, тобто і сама є те матеріальне й духовне середовище, здатне активізувати творчу діяльність дітей і дорослих.
Успішна організація освітнього процесу складається з багатьох чинників. Одним з них є і шкільна бібліотека, яка вважається однією з основних ланок забезпечення необхідною інформацією як вчителів, так і учнів. Бібліотека в школі більше, ніж просто «бібліотека». Велика увага приділяється роботі зі здібними дітьми. Вона розпочинається з індивідуальних бесід при записі або при видачі книг. Тут ми дізнаємося про світ захоплень наших читачів. За допомогою консультацій біля книжкових виставок вчимо користуватися довідковою літературою: словниками, енциклопедіями, тематичними довідниками. Запам’ятати безліч подій, імен, дат, фактів учень не в змозі, але в разі потреби – він повинен вміти користуватися додатковою літературою, матеріалами періодичної преси. Допомагаємо учням підбирати літературу для написання повідомлень, рефератів, творів (на ту чи іншу тему).
Велика роль у формуванні творчої особистості відіграє книга, і саме від того, чи прищеплено дитині любов до книги, чи сформовані навички роботи з нею, залежить в подальшому її зацікавленість в знаннях, потреба в самостійному пошуку. Формування у учнів інтересу до читання – це основа основ роботи бібліотекарів. В своїй діяльності, популяризуючи літературу для розвитку читацьких інтересів учнів, ми використовуємо різнопланові традиційні та новітні бібліотечні технології, враховуючи вікові особливості користувачів нашої шкільної бібліотеки. Сучасна людина – від учня до науковця – не мислить себе без використання в своїй роботі та житті різноманітних джерел інформації. Чи то традиційні, чи новітні – вони збагачують людину, дають їй можливість стати більш освіченою і досвідченою, приймати участь в суспільному, політичному житті, навчають самостійно приймати рішення і сприяти культурному розвитку.
Із усіх факторів самореалізації особистості учнів важливим є фактор творчості. І саме він означає розвивання творчих здібностей кожної дитини, максимальний розвиток самодіяльності, вільне вираження свого «Я», є домінуючим у роботі шкільної бібліотеки. Творчість дітей починається з казки, фантазії.. Потрапляючи перший раз у бібліотеку, дитина знайомиться з яскравими книжковими виставками, з казковими героями. І часто доводиться чути від маленьких школяриків такі приємні слова: « Як у вас гарно й цікаво! ». Виховання потреби і здатності створювати прекрасне в житті та мистецтві – розвиток творчих здібностей дітей, опанування ними певного обсягу знань і практичних навичок у галузі музики і співу, образотворчого мистецтва, залучення їх до різних видів художньої самодіяльності. А головне – привчання школярів будь – яку роботу виконувати красиво і якісно.
Основною місією шкільної бібліотеки є сприяння розвитку і заохочення творчої діяльності дітей і підлітків для розширення і поглиблення їхніх інтересів, стимулів у прагненні до знань. Значну увагу у роботі з користувачами бібліотека приділяє розвитку їхніх творчих здібностей. Кожна дитина приходить у світ з Божою іскрою в душі – талантом! А ми повинні відшукати цей талант, допомогти дитині розвинути його. Кожна дитина талановита, має природні здібності та творчі задатки. Різноманітні конкурси для учнів допомагають їм побачити красу навколо себе, розгледіти диво у повсякденних речах, бути уважнішими до оточуючих. Участь у творчих конкурсах дає дітям чудову можливість мріяти, фантазувати, проявляти творчу майстерність, виражати власні почуття до навколишнього світу, а для батьків це – нагода ще раз подивитися на своїх дітей, на їх здібності та творчість.
Кожна людина свій життєвий шлях, як читача, розпочинає саме з казки. Її люблять усі: і діти, і дорослі, й, навіть, літні люди. Казка кожну людину вчить мріяти і бачити світ по – особливому. В ній закладено життєвий досвід багатьох поколінь. Казка допомагає пізнавати світ і себе в ньому, робити правильний вибір. А казка – це мудрий учитель. Кожна казкова оповідь несе в собі виховний заряд. Казка не навчає агресивності, а, навпаки, облагороджує людину, вселяє в її душу віру, надію, любов, радість і добро – цінності, які здатні здолати все.. З цього виходить, що учні в школі оволодівають знаннями, а мудрості їх навчають вчителі.
Людина не може розвиватися без книжки. Книга була, є, і ще довгий час буде найбільш зручним інструментом для отримання первинної навчальної інформації. Книга потрібна, без неї втрачається духовність, яка необхідна і в XXІ столітті. Використовуючи багатство художньої, науково-популярної літератури та інформаційний ресурс мережі Інтернет бібліотека допомагає школярам побачити і полюбити світ, відчути себе частинкою природи, зрозуміти її цінність в житті кожної людини, свою причетність до збереження і захисту природних мешканців, які живуть поряд з нами в одному зеленому будинку. Людська доброта допомагає зберегти природу, а байдужість губить не тільки природу, а й душу людини.
Дитяча творчість – яскрава, наповнена неповторною фантазією, натхненням та світлою мрією – велике багатство, яке ми, бібліотекарі, постійно шукаємо, відкриваємо і зберігаємо. Великий філософ – мислитель Сковорода сказав: « Не вчи камінь котитися, просто прийми перешкоду і він сам покотиться…». В цих словах, безперечно, криється основа великого мистецтва формування і розвитку творчої особистості.
БІБЛІОГРАФІЯ 1. Анджейчак А. Психолого – педагогічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах /А. Анджейчак // Обдарована дитина. – 2000. – № 5. – С.8 – 13.
2. Банькова С. Проблеми навчання і виховання творчої соціально активної особистості: Діяльнісний підхід до творчих здібностей дитини / С. Банькова //Завуч. – 2009. – №. 23 – 24. – С.41.
3. Данько Н. Розвиток творчих здібностей молодших школярів / Наталія Данько // Початкова школа. – 2013. – № 4. – С.1-2.
4. Литвиненко С. А. Українська народна казка як засіб розвитку творчості молодших школярів / С.А. Литвиненко // Розвиток творчої особистості в системі безперервної освіти: Зб. наук. пр. – Запоріжжя, 1995. – С.79 – 83.
5. Лібіга Л.Г. Виховуємо творчого читача / Л.Г. Лібіга // Бібліотечна робота. – 2012. – № 7. – С.27 – 29.
6. Сухомлинський В. О. Вибрані твори. : В 5 – ти т. / В.О. Сухомлинський. – К. : «Рад. школа», 1976 – 1977. 9. Сухомлинський В. О. Вічна тополя: Казки. Оповідання, Етюди: Для молод.шк.віку / Упоряд. О. Сухомлинська, заг. ред., передм. Д. Чередниченка. – К.: Ґенеза, 2003. – 272с. : іл.. – (Нова шк. б-ка).
7. Сухомлинський В. О. Вогнегривий коник: Казки. Притчі. Оповідання / Упоряд. і передм. О.В. Сухомлинської. – 2-ге вид., стер. – К.: Вікар, 2008. – 200 с. : іл. – (Скарби української літератури).
8. Сухомлинський В. О. Квітка сонця: Притчі, казки оповідання / В.О.Сухомлинський; Пер. Д.С. Чередниченка. – Х. : ВД «Школа», 2009. – 240с.
В умовах сьогодення сучасний підліток, перш за все, споживач комп'ютерних продуктів, особистість, орієнтована на сприйняття віртуальної, а не вербальної інформації. Головне для бібліотекаря - привернути увагу, викликати емоційну реакцію, бажання взяти книгу в руки. Хай книга закликає нас до серйозної і глибокої душевної роботи, до прагнення стати вищим,хай творчість дає нам натхнення творити свою особисту долю своїми руками, пізнавати величезне з мистецтв - мистецтво жити та Творити! Дякую за актуальну тему статті.
ВідповістиВидалитиТетяно Миколаївно! Важко переоцінити роль бібліотеки у житті людини. Неможливо уявити сучасне життя без бібліотеки, куди кожна людина може прийти не тільки, щоб отримати необхідну інформацію, а й “підзарядити” свою душу духовними багатствами, залишеними нам у спадщину. Бібліотека – добрий чарівник, до якого поспішають люди різного віку, різних смаків та уподобань. Усе найцікавіше починається з бібліотеки.
ВідповістиВидалити